Jdi na obsah Jdi na menu
 


letadla

19. 9. 2007
Rakousko-Uhersko
 

aviatik

Obrazek

První čistě rakouský stroj se vyznačoval vynikajícími letovými vlastnostmi, stabilitou i vysokou stoupavostí. Obratný stroj s příjemnou pilotáží letci oceňovali, přesto dávali přednost spíše Oeffagům D.III. Vyrobeno přes 800 kusů a mnozí stíhači získali na Aviatiku D.I svá vítězství. První stroj postavený von Bergem vzlétl na sklonku roku 1916. Jeden kulomet postupně nahrazovaly dva synchronizované, motor byl Austro-Daimler o výkonu od 118 kW až po 147 kW. Tyto motory se však v letních měsících přehřívaly, což spolu s často nekvalitně stavěnými křídly bylo základní nectností typu. Aviatiky D.I bojovaly v Itálii, na rusko-rumunské frontě a balkánské frontě. Aviatik Berg D.I sériové číslo 138.14 je také prvním jednomístným stíhacím strojem čs. letectva.
První čistě rakouský stroj se vyznačoval vynikajícími letovými vlastnostmi, stabilitou i vysokou stoupavostí.
Typ
aviatik-stíhací
Rozpětí
8 m
Délka
9,62 m
Výška
2,48 m
Hmotnost
669 kg
Posádka
1
Výzbroj
2 kulomety Schwarzlose ráže 8mm
Motor
Austro-Daimler, řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 200 koní
Max.rychlost
185 km/h
Dostup
6150 m
Dolet
2,5 hodiny
Obratný stroj s příjemnou pilotáží letci oceňovali, přesto dávali přednost spíše Oeffagům D.III. Vyrobeno přes 800 kusů a mnozí stíhači získali na Aviatiku D.I svá vítězství. První stroj postavený von Bergem vzlétl na sklonku roku 1916. Jeden kulomet postupně nahrazovaly dva synchronizované, motor byl Austro-Daimler o výkonu od 118 kW až po 147 kW. Tyto motory se však v letních měsících přehřívaly, což spolu s často nekvalitně stavěnými křídly bylo základní nectností typu. Aviatiky D.I bojovaly v Itálii, na rusko-rumunské frontě a balkánské frontě. Aviatik Berg D.I sériové číslo 138.14 je také prvním jednomístným stíhacím strojem čs. letectva

Etrich Touber
Etrich Taube vyvinul v roce 1910 Igor Etrich. Německý Taube byl z velké části sestaven z dílen různých výrobců. Od jeho jedinečné struktury a tvaru křídla byl pojmenovaný na Taube (německy Holub). Pomalý, bez výzbroje dvousedadlový jednoplošník vstoupil do služeb v prvním roku války a používal se pro pozorovací a průzkumné mise až do roku 1916.Obrazek
Typ
Etrich Touber-průzkumný
Rozpětí
14,5 m
Délka
10 m
Hmotnost
1086 kg
Posádka
2
Motor
Mercedes D.I, kapalinou chlazený řadový šestiválec o výkonu 100 koní
Max.rychlost
96 km/h
Dolet
4 hodiny

Hansa-Brandenburg C.IObrazek

Od firmy Albatros odešel konstruktér Heinkel k firmě Hansa, která tento odolný a vytrvalý typ vyráběla. Od roku 1916 začal nový stroj doplňovat v rakouském letectvu Albatrosy B. Kariéra typu je pestrá. Zajímavé je, že na něm létali i čeští letci a po válce se dokonce u firmy Aero v roce 1919 stavěla nejdřív přesná kopie (Ae 01) a potom i zlepšené verze (A-14, A-15 a A-26). U nás nalétaly tyto stroje přes 5000 hodin bez jediné smrtelné nehody, což mimo jiné vysvětluje i předchozí oblibu na frontě. S různými motory bylo vyrobeno celkem 1258 kusů C.I.
Typ
Hansa-Brandenburg C.I-průzkumný
Rozpětí
12,3 m
Délka
8,4 m
Výška
není známo
Hmotnost
886 kg
Posádka
2
Výzbroj
1 synchr. kulomet, 1 pohyblivý kulomet, 170 kg pum
Motor
Hiero L,řadový o výkonu 230 koní
Max.rychlost
158 km/h
Dostup
5000 m
Dolet
3 hodiny